Vi har flyttat

Efter mycket blod, svett och tårar med bilder som inte går att ladda upp har vi nu flyttat till en ny adress;

Vi hoppas att detta ska fungera bättre med den internetuppkoppling som finns att tillgå här. Hoppas ni har överseende med vår uteblivna uppdatering, vi lovar att försöka höra av oss oftare i framtiden!

Konst, kyrkor och kryp

Hej folkens!

Vi befinner oss i skrivande stund i Mindo, en liten by norr om Quito, med andra ord har vi tagit oss till Ecuador. Mindo är en pittoresk by omgiven av höga berg med moln-bekädd skog. Igår åkte vi zip line över stup mellan trädtopparna, och idag har vi hajkat runt och hoppat från ett vattenfall samt besökt en fjärilsfarm. Alldeles nyss avslutade vi en chokladtur hos en lokal chokladproducent som ligger vägg i vägg med vårt hostel. Mycket intressant att se hela processen från frukt till produkt. Det hela avslutades med provsmakning!

Bönor på tork

Veckorna i Ecuador har varit intensiva, först spenderade vi fyra dagar i Quito. Vi bodde på ett väldigt mysigt hostel, som drivs av en venezuelansk familj. De var mycket sociala och intresserade av att umgås så vi fick återigen chans att öva vår spanska! Mindre roligt var kanske att vi i samma veva fick bed bugs... Av den anledningen fick vi spendera en hel dag på tvätteri och sanera våra väskor med giftigt (cancerogent?) insektsspray. Men nu är vi av med de små jävlarna och ser det bara som en erfarenhet rikare.

Förutom loppor och spanska konversationer, han vi även med en del sightseeing. Promenader i den gamla stadskärnan, besök i en superhäftig kyrka där man fick klättra högst upp i klocktornet, museum och salsaklass med ett gäng utbytesstudenter. Det häftigaste muséet hette Capilla del Hombre och var en guidad tur i den den ecuadorianska konstnären Guayasemíns fd hem. Huset i sig var spektakulärt, men det var även fyllt med en häftig konstsamling samt en mängd av hans egna tavlor.

Gamla staden i Quito

Högst upp i basilikan

Topptur på en vulkan med utsikt över staden

Guayasemíns hus, tyvärr fick man inte fota inuti.

Som en avstickare från huvudstaden åkte vi på fredagen till Otavalo för att besöka Sydamerikas största marknad som går av stapeln varje lördag. Vi gick upp kl 05.30 för att se hur stånden sattes upp och marknaden växte fram. Förutom ponchos, alpacka-tröjor och andra traditionella indian-produkter/souvenirer fanns det även en djurmarknad där man kunde köpa både kossor, grisar, kattungar och marsvin. Vi har ju en del av resan kvar och fick därför artigt avböja erbjudanden om att köpa en get, men fick ändå med oss varsin stickad tröja och en liten väska.

Marknaden växer fram kl 06

Efter Quito åkte vi till Amazonas och bodde på en Eco Lodge i djungeln. Mer om detta i kommande inlägg! Puss på er!

Tillbaka från paradiset

En vecka senare och vi har hunnit vila upp oss ordentligt på Providencia... Vi bodde bokstavligt talat på stranden och sov med vågornas brus i våra öron. Livet på ön var väldigt slappt, förvånansvärt lite turister och därför inte heller så stort urval av restauranger etc. Vi hyrde moppe och tog oss runt till olika superfina stränder, överallt på ön låg det drivor med mango som man bara kunde plocka och äta, mums! Providencia är verkligen sinnebilden av en karibisk ö, alla snackade engelska med en egen skön dialekt (lite som på Jamaica) som var rätt svår att förstå när de pratade med varandra. Mycket reggae och rastafaris och mycket billig sprit. För samma peng, ca 30kr, fick man 3l vatten eller en 70cl rom. Vatten var med andra ord dyrt... Felicia var tvungen att skicka tillbaka en drink och be dem späda ut den med lite mer lime eftersom den först var blandad 90/10 rom/limejuice och smakade rävgift. Den enarmade "servitören" tog lite illa upp och sa "it's your fault man, you need to tell me how you like it,". Så nu vet vi till nästa gång, man kan alltså inte bara beställa en Mojito hursomhelst utan att specificera att man vill ha groggvirke också ;)

Utanför vår lilla boning

Efter fem dagar på Providencia fick vi två dagar på San Andrés innan flyget gick tillbaka till Cartagena. Vi hade mest hört dåligt om den större ön San Andrés som är väldigt exploaterad med ett centrum som liknar en stor finlandsfärja, fullt med tax-free shops med parfym, klockor och sprit etc. Trots detta hade vi två bra dagar här, mycket tack vare att vi bodde på ett väldigt trevligt hostel. Vi hyrde moppe även här och så fort man kom ut från "staden" kunde man hitta fina ställen, här fick man dock dela dem med många andra turister. Igår var vi nere på strandpromenaden med två killar från vårt hostel och blev indragna i en stor colombiansk familjs semesterfirande. Det var mycket trevligt och vi fick chans att öva vår spanska :)

Frukoststund har guld i mund

Obligatorisk ö-selfie

Vi var ute med en italienare och en irländare från vårt hostel och mötte en mycket social colombiansk familj. De bjöd på Baileys och öl och de slutade med att vi hängde med dem hela kvällen. De var exalterade över att för första gången få chansen att hänga med gringos och vi fick ställa upp på massvis av foton i olika konstellationer. På bilden syns knappt halva familjen...

I skrivande stund sitter vi på flygplatsen i San Andres och väntar på en flight som än så länge är 40 min sen utan någon som helst notis (det blev 2 timmar sent). Men väljer man det billigaste flygbolaget och lägger till lite vanlig colombiansk tidsuppfattning, är det inga konstigheter...

¡Hola chicos!

Tiden i Cartagena har kommit till sitt slut och idag åker vi vidare mot paradiset; San Andrés och Providencia. Det ska bli skönt med semester efter två veckors hårt studerande ;) Vi tror att vi lärt oss tillräckligt med spanska för att ta oss runt utan problem...

I veckan har vi haft det något lugnare med lite färre aktiviteter än första veckan. Vi har ändå hunnit med ett besök till mangroveträsken här, besökt en marknad och Felicia har tagit en danslektion samt även varit på ett zumba-pass på ett lokalt gym. Det var en upplevelse... På marknaden fick vi testa en mängd olika lokala rätter med afro-karibiska influenser som är typiska för Cartagena. Utöver detta har vi mest tagit det lugnt, pluggat på olika caféer och strosat i "gamla stan". John har också hunnit med att vara sjuk i två dagar med lite feber och diverse magproblem, men inte värre än att det gick bra att vara i skolan på förmiddagarna.

Igårkväll lagade vi middag till hela familjen, vi bjöd på köttbullar med brunsås och potatismos, tyvärr inga lingon, men inlagd gurka! Gurkan var nog mest uppskattad och Nathalia drack till och med spadet när gurkan var slut.

Hasta luego!

Många svettiga kramar

Cheviche från en sombrero på gatan

Rå sea food i tomat-vitlökssås. Gott gott!

Mangoglass som smälte snabbare än man hann äta...

Centro viejo

Hej Hallå!

Nu har vi varit i Cartagena i en vecka och påbörjar idag den andra och sista veckan av spanskastudier. På bara en vecka känns det som att vi båda lärt oss en hel del spanska, även om det är mycket kvar att lära och man ständigt är förvirrad :) I skolan och hemma med familjen är det endast spanska som gäller så vi får verkligen öva på att prata. Med andra studenter (och även med varandra när vi inte är själva) pratar vi engelska. Ibland pratar man en mix av svenska/engelska/spanska när man är trött och fått värmeslag, dvs viss förvirring råder... Vi hoppas att ytterligare en veckas studier ska göra underverk och förbereda oss inför att resa vidare söderut.

Första dagen i skolan fick vi göra ett muntligt test och blev sedan indelade i grupper. Vi går i olika klasser eftersom vi hade olika förkunskaper när vi kom. Klasserna är små (4-6 personer) och man får chans/är tvungen att prata mycket! Utöver lektionerna som varar mellan 9-12 har det varit fullt upp med aktiviteter hela eftermiddagarna/kvällarna. Vi har hängt mycket med våra klasskompisar och tråkigt nog var det många som lämnade Cartagena i helgen! Men idag, måndag, anländer nya studenter :)

Vad har vi gjort i veckan då? Jo vi har badat i en ler-vulkan, varit på bio, hängt mycket på stranden, festat på ett tak, festat på en båt mm mm! Cartagena som stad är fint, varmt, ganska turistigt och ganska dyrt. Den viktigaste frasen man behöver kunna här är "No gracias" då man överallt blir erbjuden att köpa allt från hattar och solglasögon till ostron, badleksaker och popcorn. De flesta är supertrevliga och det är en betydligt mer "chill-out-atmosfär" här än i Bogota. Även servicen på restauranger är väldigt tranquilo, och det tar ca 1,5-2h att äta en "snabb lunch". Maten är god men inte super-spännande, det bästa är nog alla tusentals frukter och lika många juicer som serveras/går att köpa överallt!

På återseende! Puss och kram!

¡Estudiamos español en Cartagena!

Hej vänner!

Nu har vi anlänt till Cartagena, det var något av en chock att kliva ut i den 35-gradiga hettan och klibbiga luften. Mycket svett blir det!

Den sista dagen i Bogota besteg vi stadens högsta berg, el Monserrate 3170 möh. Som tur är ligger Bogota på 2600 möh så vi fick ett litet försprång. Trots detta var hiken upp ganska jobbig på grund av den något tunna luften. Som avslutning på vår visit i staden spankulerade vi huvudgatan, och eftersom det var lördag kväll var den packad med folk och diverse spektakel (se bifogad bild).

Åter till verkligheten och Cartagena. Vi bor i en underbar familj med mamma, pappa, son, kusin, moster med barn och ytterligare ett par Schweiziska(?) studenter. I söndags när vi kom bjöds vi på familjemiddag med Schweizisk(?) husmanskost, alla är mycket trevliga och vi känner oss redan som hemma! I huset är det inte tillåtet att habla ingles, solo español! Vi lär oss sakta men säkert, men det innebär ju vissa begränsningar i val av samtalsämne...

Skolan är också bra men mer om det senare..

¡Hasta luego!

Den långa vandringen mot toppen!

Utsikt från toppen av el Monserrate

Vårat område i Bogota

Märklig tävling där man fick satsa pengar på vilken plastskål marsvinen skulle springa in i....

Skolans innergård, idag hade vi en matlagningskurs där vi lagade Empanadas

Bike with Mike

Idag har vi varit på cykeltur runt i Bogota! Efter en nervig start med hetsig trafik kom man snart in i att det gällde att ta för sig om man skulle ta sig fram, och framförallt hänga med Mike. Mike var alltså mannen som ledde det hela, en Amerikan i sina bästa år som bott i olika länder i Sydamerika de senaste 30 åren. Han tog oss med på olika ställen man garanterat aldrig hade tagit sig till själv, både med tanke på trafiken och Bogotas storlek... Parker, massa grafitti, det stora universitetsområdet, red light district, ett kaffebränneri, både rika och fattiga stadsdelar, fruktmarknaden och kanske det roligaste, ett ställe där vi fick testa Colombias nationalsport; Tejo.

Universitet var ett coolt område, superstort och inhängnad av höga murar. Där inne var det som ett eget litet samhälle med folk som sålde olika grejer och mat. Enligt lag fick polisen inte vistas inne på området som kändes väldigt präglat av politisk aktivism och kamp mot maktsamhället.

Universitet är i princip gratis för de allra fattigaste och avgiften stiger sedan i förhållande till familjens inkomst. Mike berättade att de rika helst inte satte sina barn på The public university pga rädsla för att de skulle komma ut som Marxister.

Inne på cykeluthyrningen skrev vi under på totalt ansvar för både cyklar och oss själva!

"Here comes los gringos"  var det nån som ropade efter oss, man kan väl inte annat än hålla med...

El gringo

Mike the man

John laddar för ett kast i Tejo

Dessa metallklumpar kastas på en spelplan av lera. I leran sitter små kuvert med krut, när man träffar smäller det av bara h*vete. (Det lyckades vi dock aldrig med, skyller på att vi bara druckit en öl, vår grupp var garanterat nyktrast i lokalen)

Trötta turister

Nu har vi spenderat vår första dag i Bogota! Trots 12 timmars sömn var vi inte speciellt pigga och har vandrat runt i dvala... Vi har ändå hunnit med två museum, Polis- och Botero-museet, samt lite allmän sightseeing. Vi insåg ganska snabbt att våra spanskakunskaper är begränsade och ser fram emot att börja plugga på måndag. ¡Todos hablan español!

Imorgon ska vi iväg på cykel-sightseeing med guide! En fem timmars historia som ska ta oss till alla platser värda att besöka :)

Kl är snart 22 så det är dags att sova! Godnatt och på återseende!